sestdiena, 2017. gada 28. janvāris

Todras aiza



No Tubkala dodamies uz Todras aizu jeb Todra Gorge. Viens teikums un viss, jā tieši tā, divās dienās 150 km, grants, smilts, sniegs, ledus, pirmais, otrais ātrums un atkāries žoklis, visu laiku smuki, grūti to visu aprakstīt, ceļš, kas sākumā vijas caur ciemiem, šur un tur atklājot acīm kādu veikalu un kempingu, gandrīz nemanot pārtop par upes gultni, izžuvušām kazu ganību nogāzēm. Dažviet nākas izkāpt no mašīnas, lai pārliecinātos vai ceļš vēl vispār ir.
Apstājāmies ceļa ārējā malā. Pieejot pie uzmūrētās nomales, var redzēt mašīnas kravas kastes brezenta jumtu, kas šūpojas ēnainā starmešu dejā, pikaps neatlaidīgi rāpjas augšup pa nogāzi un met izlocītas cilpas, četras reizes tas atrodas tieši zem manis un paiet vēl pāris minūtes, līdz tas pabrauc garām uz naktsmieru noparkotajam busiņam.
Nākamajā rītā ceļš ieiet upes ielejā, un, it kā nekas īpašs nebūtu noticis, vienkārši izšķīst starp palmu saliņām sausajā, akmeņiem pieblīvētajā gultnē. Kādu brīdi tā šūpojamies un dzirdam, kā aiz galvas šķind panna un katliņš, kaut kas apgāžas, soma izslīd no gultas, motora temperatūra paceļas virs ierastā punkta, tad ceļš atkal savācas un izlien no upes, šur tur ir pa ceļazīmei direction un virziena bulta ar vienīgo iespējamo vietu starp milzīgiem klints bluķiem un upes krasta sienu vai ātruma ierobežojums 40 vietā, kur metāla krūze izlido no turētāja un esmu drošs, ka nebiju ātrāks par ēzeli, kas savā mugurā nes vīru un ar nezālēm piebukņītu grozu. Ar skaudību varu noskatīties, cik organiski un viegli tie kā nešķirami draugi pārvietojās šajā dabas sašķobītajā valstībā, viena večuka kāja ieslīdējusi grozā un pieminusi nezāles, bet otra tajā pat muguras pusē tirinās līdzi dzīvnieka gaitai.
Ceļš maina raksturu un, upes gultni atstājot ielejā, sāk celties uz augšu, palmas pārvēršas sausos, dzeloņainos krūmos, ir pusdienas laiks. Sen jau esam atmetuši domu par kādu no nobružātajām ceļmalas kafejnīcām ar miltainu lēcas zupu un ielocītu piparmētras stādu glāzē, no tā visa te vairs nav nekā, pāris stundu nav arī citu mašīnu, ēzeļu un vīru, tikai pašu motora dūkoņa un ventilators, kas vējstiklā sviež sakarsušo dzinēja gaisu. Vai būs jāgriežas atpakaļ, kam radīts šis ceļš? Sāk iezagties šaubas par to, kur īsti esam, navigācijas bultiņa telefonā vēl dzīva, saviņķelētā baltā līnija nav pat raustīta, kartē tā izskatās stabila un droša, uz mirkli miers.
Kad esam uzlīduši kalnu pārejā, putekļaino ceļu nomaina kūstošs sniegs, brūngano ceļa segumu savērpdams košā, slīdošā masā, vietām gar nogāzēm iebrauktās sliedes nepatīkami sarūk līdz mašīnas šasijas platumam, drošāk te būtu ēzeļa mugurā. Dažviet nākas atkāpties atmuguriski un ar inerci triekties cauri mīkstajām risēm, riepas apveļas dubļiem, centrbēdzes spēks ar tiem šķiežas uz visām pusēm. Aiz pārejas ir vēl citi kalni un nogāzes, bet joprojām neviena, pat ne ganu ar aitām, līdz beidzot, ceļam paliekot lēzenākam, tālumā parādās ar ainavu saplūdušas ēkas, daļā no tām sabrukušas vai pamestas — ja divdesmit gadus ar māliem un salmiem lipinātu māju neatjauno, tā sabrūkot. Ceļmalā parādās pirmā mašīna Bedfords — sarkans, bez riteņiem, ar daļēji izārdītu kravaskasti, aiz kura aizslēpušies bērni, bet, kad braucam garām, tie saņem drosmi saucot bonjour monsieur, bonjour madame, smejas un intensīvi māj, daži skrien kādu gabalu savērptajos putekļos, līdz mēs ielienam ciema šķībajās ielās, kam pa vidu izbetonēta ūdens notece, kura vienlaikus arī sakoncentrē atkritumus. Retajās lietus reizēs rene pārnes šmuci tālāk uz tuvējo upi, bet pašlaik, bezūdens periodā, straumes sašķiroto oļu platformā ir izveidots futbola laukums.
Todras aiza mūs sagaida ar stāvu klinšainu ieleju, kur saule iespīd tikai dienas vidū, daži kāpēji vakara ēnā vēl strādā pie maršrutiem, kāds karājas virvē, uz vienas no sienām atstātas atsaites, izskatās esam nokļuvuši vajadzīgajā vietā, noskatām pārkingu naktsmītnei un pēc vērmeļu tējas, kā paskaidro viesmīlis, thé à’l absinthe, liekamies pie miera.

                                         Foto - Dita Ābola

Jauna diena iesākas ar kukurūzas pārslām, putotu pienu kafijā un satraukumu par to, kādas būs klintis. Kaļķakmens, tas skaidrs, bet viņš mēdz būt ļoti dažāds, no jauka līdz neciešami noslidinātam. Pirmajā maršrutā sevi pārvērtēju un tikai ar trešo piegājienu tieku līdz 25 m augstajai stacijai, kur varu normāli izvērt virvi un nolaisties. Satiekam spāņus un vāciešus, viņi padalās ar savu guidebook un mēs atrodam piemērotākus maršrutus gan man, gan Ditai.
Saule ap pulksten vienpadsmitiem sasniedz mūsu izvēlēto sienu, pirksti iesilst un apmierināts izkāpju visus pieejamos pieciniekus un vienu 6a, liekas, ka jāstrādā pie 6b, bet pievakarē izsalkums un telefona zonas meklējumi mūs uztriec augšā uz mazpilsētu. Kādā viesnīcā dabūjam dārgu berberu omleti un kārtīgu uzmanības devu no saimnieka, viņš pat manu tualetes apmeklējumu nelaiž garām, jautādams, good my friend, paper?
Sapratuši, ka te drīz vai nu nometīsim svaru, vai bankrotēsim, dodamies ceļā uz Sahāras kāpām. Nākamajā rītā piestājām pie Merzugas, vietas, kas te pastāv, domājams, tikai tūristiem, kas dodas kamieļu izjādēs. Cauri mazdārziņiem aizslīdam līdz varenajiem smilšu kalniem, uzkāpjam augstākajā no pieejamajiem un pabrīnāmies par to, cik ļoti viss te ir tālāks un lielāks, nekā izskatās.

                                         Foto - Dita Ābola

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru