Pēc
turku pirts un mazas peldes dodamies uz operu, zeltainā lifta spoguļu atspīdumā
pamanu, ka esam pārtapuši par zolīdu pāri, kas kļuvuši piederīgi šai augstceltnē
ieslēptajai greznībai. Viegls satraukums par visu, kas sagaida, gan to, kāda
būs irāņu arhitektes Zahas Hadidas projektētā ēka, ko redzēju jau attālus, gan
publika, gan Berlīnes filharmoniķi un pianiste Yuja Wang. Pilsētā viss ir liels,
ierastās proporcijas nojūk, lai šķērsotu sarežģītās, haotiskās ielas nepietiek
ar Eiropas pārvietošanās intuīciju, bieži vien iedomātie ceļi ved strupceļos un
izskatās, ka 600 metrus augstais Canton
tornis ir tepat pie Operas, tepat cauri skvēram, bet tā mēs līdz viņam nekad
nenonācām, jo tas tepat bija savi 5 km nevirzienā. Pirmajā dienā sapratām, ka
pārvietošanās laiks jāreizina ar Ķīnas koeficientu, apmēram ar divi.
Opera ir pie pašas viesnīcas,
nākas iziet cauri ķeburu krātuvei, kas ir iespaidīga modernisma ēka, iekšpuse
veidota stiklā, bet fasāde no gaišiem akmens taisnstūriem, ārējās malas ir
atstātas nelīdzenas, it kā celtne būtu klints relikts strauji augošajā pilsētā.
Šajās dienas noris starptautiskais gaismas objektu pasākums, tāds kā Staro
Guandžou, ko atbalsta lieli lāzeri, kas atmostas vakarā pilnajās stundās un ar
militāru jaudu sāk šaudīties pār pilsētas debesskrāpju sienām, urbjoties
mākoņos un rimstoties smogā. Ieeja operas namā ir no vairākiem līmeņiem, formas
ir kā nākotnes kosmosa kuģim, bet vienlaikus nav pazaudētas dabas pasaulē
sastopamās liektās līnijas, zāles sienas krāsotas brūngani zeltaina tonī,
sienas ar Gaudi stila apaļumiem, nav neviena taisna vieta, varbūt skatuve, bet
arī ne vienmēr.
Foto - Sandijs Mešķis
Vietas A sektora pirmajā
rinda mūs tikai nepilnus desmit soļus šķir no skatuves, jau pēc pirmajiem berlīniešu
atskaņotajiem skaņdarbiem var sajust auditorijas sajūsmu, bet, kad uz skatuves
uznāca pianiste, man kļūst bail, ka tik sajūsma, ar kādu cilvēki aplaudē, viņu
nenogalina, viņa tiešām bija lieliska un berlīnieši tieši un precīzi, tur
vienkārši nav ko piebilst.
Pār
plecu pārslīd snaipera sarkanais lāzera stars, sirds saraujas, uz mirkli
apstājas kā gatavodamās pēdējam dzīves sitienam, pārslīd un atpakaļ vairs
nenāk, neviens nesaļimst, diriģenta sera Saimona Retla sirmie mati turpina svaidīties
un visi vijoles lociņi turpina kustēties, sāku meklēt naidīgo ieroci, tā stars
atradis kādu ar telefonu rokā un it kā neizlēmībā drebinās tumšajā žaketes
atlokā, šaut vai nešaut, gaismas avots ir nevis kāds griestu lūkā nogūlies
profesionālis ar smagu klusinātāju ieroča galā, bet gan darbinieks, kas ar
lāzera staru mēģina ierobežot telefona lietotāju skaitu koncerta laikā.
Otrajā vakarā operas teātris
mūs gaida ar, citēju kādas grāmatas nosaukumu, „pasaulē vispieprasītāko tenoru”
Jonasu Kaufmanu un, kā viesnīcas liftā izsakās kāda kundze no Vācijas, ko biju ievērojis
jau iepriekšējās dienas koncertā, lai dzirdētu pašmāju tenoru, viņai esot
jābrauc uz Ķīnu, jo Vācijā uz viņa koncertiem biļetes vienkārši nevarot dabūt. Pirmajā
daļā nācās disciplinēt emociju izrādošos klausītājus, lai apturētu to
nekontrolējamo vēlmi aplaudēt pie pirmās iespējas, otrajā daļā bija sakrāts tik
daudz enerģijas, ka Kaufmans nodziedāja papildu četrus gabalus un palika jau
bail, ka neesam iekļuvuši kāda neuzvaramā cilpā.
Foto - Sandijs Mešķis, Dita Ābola
Braucot metro, Dita nejauši
ar lietussargu paceļ svārkus, bet neviens nepamana ne to, ne arī to, kā viņa
izbijusies acīm pārslīd līdzbraucējiem, lai atrastu kādu, kas tam būtu
pievērsis uzmanību, bet visi iegrimuši savos telefonos, daži izskatās tik
laimīgi, smaida un sūta ķeburu virknes, saņemot pretī citus ķeburus, kāds lasa
ķeburu grāmatu, kāds skatās filmu, redzu, kā meitene restorānā nepaceļ ekrāna
izgaismotās acis, tajās griežas ķeburu dejas, viņi iekāpj mašīnā un no tumšā
salona atspīd ekrāna gaisma.
Lai brokastīs saprastu, kad
kā kas jāēd un no kā tas gatavots, vajadzētu pavāru ar tulku. Šoreiz laika nav
daudz, un pieczvaigžņu viesnīcas virtuve sanāk tik tāds skrējiens pa galdu. Iepriekšējā
dienā, kad staigājām pa vietējo ieliņām bijušajā konservu rūpnīcas rajonā, kam
tagad dots nosaukums Redtory un kur
tagad ierīkotas mākslinieku galerijas un nobaudījām uz gaisa balonu gāzes degļa
cienīgas liesmas pagatavotas nūdeles un gaļu, kas patiesībā ir kaut kādas
atsevišķas detaļas no dzīvniekiem, tikai grūti saprast no kādiem, varēja
nedaudz ieskicēt ikdienišķo virtuvi.
Foto - Dita Ābola
Neliela cīņa par iekļūšanu
istabā, jo jau trešo reizi nestrādā piekļuves kartes, pēc tam neliela miss un
mistera cīņa pie administratoriem, un tad jau atkal melnais mersedes mūs ripina
atpakaļ uz lidostu, pa ceļam vietām sabūvētas masīvas celtnes kā melnie caurumi
izliec ainavu ap sevi, vietām nabadzīgāki rajoni ar zaļumiem uz jumtiem, vietām
ziedi, vietām dārznieki un nedaudz noguruši skatieni no gaišā ādas salona.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru