Stāsta pirmā daļa
sākās vēl pirms paša notikuma. Piezvanīja Māris, viņam bija ideja, savukārt es
jau ļoti labi zināju, ko tas viss nozīmē. Trīs nolauzti masti, viena nogremdēta
laiva, vēl viena nenogremdēta – bez dokumentiem, bez noteiktas krāsas, kaut gan
daži to sauc par zilu, nezinu, vai tam ir kāda saistība ar gaismas atstarojošo
spektru. Uz laivas nav ne karodziņu, ne noteiktas kārtības, kur nu vēl
apgaismojums vai kādi glābšanas rīki. Māra piedāvājums bija burāt uz Gotlandi –
bez navigācijas un bez motora klātbūtnes uz klāja, un es teicu, ka padomāšu, parasti
tas nozīmē, ka es aizmirstu un ieplānoju tajā laikā kaut ko citu, bet Māris jau
attapās, ka tāda atbilde neder un nekavējoties izmeta trumpi, viņš zināja manu Ahileja
papēdi – meitenes – un teica, ka būs līdzi viena smuka, es piekritu uzreiz, man
likās, pat ja jāmirst, tad patīkamāk, ja blakus ir kāda sieviete, varbūt kā
sākumā, nu, es domāju, kad mēs dzimstam... Sapratu, ka izdzīvošanas iespēja nav
sevišķi augsta, tāpēc nekavējoties sāku aprakstīt notikumus, par kuriem varbūt
vēlāk vairs nevarēšu runāt.
Ar Māri iepazinos pirms kādiem pieciem gadiem LU Centrālās ēkas kafejnīcā,
viņš bija pārradies no Anglijas un līdzi paņēmis laivu, kaut gan priekšstata
par burāšanu nebija nekāda, gadījums izklausījās saistošs, un es sāku iesaistīties,
daloties ar savu nelielo pieredzi. Nav jau arī tā, ka es nebūtu nevienu laivu
nogremdējis un mastu nolauzis, iespējams, ka sajutu ko tādu, kas tiek dēvēta
par radniecisku dvēseli. Ieteicu nomainīt spriegotājus vantīm un izdarīt vēl šādus
tādus uzlabojumus, daļa no šiem pieticīgajiem un būtiskajiem uzdevumiem kaut kā
netika īstenoti un masts nolūza, pēc tam vēl Āgenskalna piestātnē uzkrita virsū
kaut kādai motorenei. Pēc masta sakniedēšanas, dažas nedēļas vēlāk, jau atceļā
no Zviedrijas, pēc sastapšanās ar krievu zemūdeni, iepūta stiprāks vējš, un tas
atkal nolūza. Tur vairs nebija ne ko kniedēt, ne metināt, alumīnija masti beidzās
un tika iedāvināts koka masts no Armanda vecā, zaļā katamarāna. Otrajā
braucienā atkal noplīsa vants, bet brīnumainā veidā koks nepārlūza. Bet masti
nav vienīgā lieta, kas lūzt. Sezonas beigās no Ķīpsalas tika pārdzīta britu
jahta Westerly GK24, piedāvājos to aizburāt,
bet Māris ar Arturu bija apņēmības pilni. Rudens bija jau atnācis, un vakari satumsa
ātri, bojas jūrā izņemtas un ietrāpīt starp sēkļiem Lielupē nav viegli. Viņiem
neizdevās, un laiva palika uz sēkļa, līdz palēnām smiltis to apēda, viļņi nolauza
ķīli, glābēji – mastu un traktors nākošaja dienā visu pārējo, kas bija vēl
atlicis.
Polinēziešu laiva. Foto - Andris Namnieks |
Par manām laivām draugi atceras to, ka vienmēr jāsmeļ ūdens. Reiz, pavisam
netālu no Priedaines piestātnes, grozījos, līdz uzdūros uz kaut kāda metāla caurules,
izpuvušā kokā parādījās puļķa gals un, kad tas atkal pazuda, pa caurumu sāka
ieplūst ūdens, aukstasinīgi norāvu savu mīļo sarkano sievas sitamo maiku un
aizbāzu caurumu. Pāris nedēļas vēlāk vizināju draugus, bijām iebraukuši jūrā,
laiks bija mierīgs, ūdens izsmelts un sākās teju vai garlaikošanās līdz brīdim,
kad es lielā sajūsmā atradu savu mīļāko maiku un ar nelielu piepūli pacēlu to no
švertlaivas dibena, nedaudz gan pabrīnījos par pretestību, it kā kāds to turētu,
kā bērni, kas nespēj sadalīt savas mantiņas. Kamēr izgriezu krekliņu, uz manām
kājām tecēja ūdens, bet arī tad, kad sāku to purināt, ūdens turpināja plūst,
līdz kāds iesaucās „Caurums, laivā caurums,” es novērsu acis no sava dārguma un
ieraudzīju to, ko nu jau redzēja visi, laivas vidū bija izveidojies mazs
fontāns, nekavējoties šķīros no jaunatgūtās mantiņas, atliekot to vietā, no
kuras tas bija nācis.
Baltā kāpa. Foto - Valdis Jansons |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru