Pēc visas tās
vasaras, kad notiek kaut kāda skraidīšana saules izbalējušos šortos, nu,
vienvārdsakot tirināšanās, jā, tieši tā
to sauc un tieši tā paiet vasara, līdz pienāk rudens un atkal no jauna iemāca
uzvilkt garās bikses, ver vaļā durvis tām lielajām tumšajām zālēm, kurās neiespīd
saule, siltums te rodas no projektora vai prožektora gaismas, laiva paliek
atmiņā noglabāta zem zilas plēves, akvalangs pastumts zem gultas, paraplāns kā
kaķis ieritinājies čuč uz skapjaugšas un pretī raugās pilsēta ūdens atspulgā. Jau
vairākas dienas nav skaidrs, kad tas notiek, vienkārši ir tumšs brīdī, kad
iznāc pa durvīm. Un tā tagad būs? Jautāju un neatbildu, kaut kāda samierināšanās
forma, bezjēdzīga diskusija sevī.
Lietus pārstājis,
smaržo, un tās nav liepas, varbūt putekļi reakcijā ar ūdeni, cilvēki skatās
peļķēs, kāds smēķē, šie cilvēki nesarunājas, jo ir vieni, iznākuši klusumā sasveicināties
ar rudeni vai pateikt ardievas vasarai. Liekas, ka negrib, lai kāds tos redz,
tajā ir kas intīms, kas ļauj apzināties, ka atkal kāds mirklis no mūsu dzīvēm
ir paskrējis, mirkļi, kas mērāmi gados un liek mums justies neērti. Gadalaiki
kā svītriņas cietumnieku kameru sienās.
Foto - autors |
Uz galda uzliktas
vīnogas, saimnieces tās nes pāri istabai kā kaķēnu aiz čupra, pāris piles
nokrīt uz dēļu grīdas. Aiz pieklājības
un ziņkāres noplēšu pāris ogas, gribas izspļaut mizu, bet tās ir tik saldas,
nepierasti, uzaugušas tepat kaimiņu dārzā, Baltijas Balkānos, ar vienu aci šķielēdamas
Baltkrievijas virzienā. Sarunas brīdī šķērso okeānu, un mēs pametam Dienvidameriku.
Pēc diviem gadiem atgriežamies te, kur no blakus istabas caur pavērtajām durvīm
skan akmens ritenis, kas šovakar bez apstājas maļ graudus, trīs litri pāris
stundās, ciemiņu ir daudz, un rokas dzirnavas neapstājas. Kādā no valodām, kas
jaucas starp flāmu un leišu, Jorune paziņo, ka laiks doties mājās un atkal jau ir
tumšs, mazais skrejritenis kaut kur krūmos ķeras, tas ir gandrīz bez svara un
es to uzmetu uz pleca, līkumojam caur dārziņiem un pienākam mājai no otras
puses. Naktis paliek vēsas, gribas aizvērt logus.
Iestājas miers un
pat Jorune ir pieklususi, atveru datoru un ieraugu nepabeigtu apraktu: jaunā
modernā ēka, visu dienu uz kājām, no rīta jau iesildījos ar nacionālās jūras
trīs atsevišķajiem elementiem – muzeju, kravas kuģi, kuram laikam nekur citur kā
muzejā vieta nav atradusies, working
boats un reģionālās laivas ir vēl jāpiepērk, tātad kopā tomēr sanāk četri,
viens no tiem ir ostas krāns no septiņpadsmitā gadsimta, kāpnes, katrā stāvā
amatnieki un atkal kāpnes un tad viss tas pats lejā, tikai atkal citi amatnieki
un citas kāpnes, bet tomēr lejā, kur izejot uz ielas tādi pūļi, ka ne paelpot. Pie
kara muzeja, precizēšu, otrā pasaules kara, ar skūteri aizkļūstu līdz kasei,
tad nonāku pagrabā, kur tam tiek piešķirts garderobes numuriņš, tad kase ar
nelielu rindu un divām latviski runājošām kompānijām tieši man priekšā pērk biļetes
un izvēlas audiogidus, izskatās – šitie ir nopietni. Un tad es viņus redzu pie
tanka, visi bildējas pa vienam un tad kopā, knapi izvairos, lai mani neiesaista
kopbildes tapšanā, tas laikam bija kaut kāds Josefs, bet vispār neesmu galīgi
drošs, to T-34 gan es atpazinu, un arī tur viņi fotografējās. Tā es slīdu no
telpas uz telpu, brīžiem atgriezdamies vietās, kur jau esmu bijis un domāju par
to, kas tieši tajā ir – daudz tērauda, bet tad jau viņiem bija jādodas uz rūdu
raktuvēm, bet varbūt lai parādītu mazbērniem, ar ko tie okupanti atbrauca, bet
viņi tajās bildēs smaida, varbūt tie ir apturēti smiekli brīdī, kad esam ļoti
apmulsuši.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru