Tas aizsākās bērnībā, kopā ar pirmo fotoaparātu SMENA, uz melnbaltajām trīsdesmit sešu kadru lentām starp baltiem
vai melniem nepareizi eksponētiem kadriem, izgaismotiem filmu galiem, slēpās
laivas no Buļļupes - Lielupes karstiem. Tādas filmiņas, desmitiem satītas
rullīšos, glabājas koferī pie mantām sadaļā „atmiņas”. Liela daļa laivu ir
izvilktas krastā un apgāztas ar dibeniem uz augšu, kāds retāks modelis varēja
izpelnīties trīs vai pat četrus kadrus. Krāmējoties dziļāk mantās, konstatēju,
ka apsēstība aizsākusies vēl pirms pirmās fotokameras, kofera apakšā ir vairāki
bloki, kas piezīmēti ar kuģiem – pašizdomātiem un no grāmatām pārzīmētiem,
papildināti izrakstiem neveiklā, gāzelīgā rokrakstā no padomju lielās
enciklopēdijas. Pirmās pašmāju ostas un piestātnes tika apskatītas Kamammas
(mammas mammas) uzraudzībā, tīņa gados jau uzsāku vazāšanos patstāvīgi, notika
arī pirmās nelegālās uzkāpšanas uz zvejas kuģiem, laivu aizdzīšanas un viss no
tā izrietošais. Vērošana kā viena no pamatnodarbēm pastāv joprojām, grūti to
ietvert skaitļos, bet, gadā apmeklējot ap desmit valstu, iespējams, sanāk kādas
simts piestātnes, bet vērots tiek viss, ieskaitot kanālu malas, tiltu apakšas,
upes līkumus, atzarus, pāļus, pie kuriem ir bijušas piesietas laivas, un vietas,
kur varētu parādīties laivas, vērotas tiek arī kartes, kurās ir upes, kartes
bez upēm praktiski ir nederīgas un netiek atzītas par vērošanas cienīgām.
Paralēli vērošanai notiek arī dažādu peldlīdzekļu izdomāšana, no kuriem daļa ir
tikusi arī realizēta, trīs vai četras piepūšamā katamarāna versijas ir
peldējušas Grieķijas, Itālijas, Albānijas un Polijas ūdeņos, tām ir bijuši gan
motori, gan buras, gan dažādi airu vai stumjamo koku paveidi. Apmēram pirms
gada izgatavoju kartona laivu, tādu modeli savam iedomu kuterim, tik lielu, ka
tajā varēja iekāpt ar abām kājām un tā es reiz stāvēju un cītīgi vēroju kanāla
tīklu pie sienas piespraustajā kartē. Kartona iedomu laiva bija uzsākusi
patstāvīgu dzīvi uz skapjaugšas, vācot putekļus, bet es pa to laiku ložņāju pa
tirgus letēm, līdz vienu dienu zvana sens paziņa un kursa biedrs no doktorantūras
laikiem un saka – ir. Tomēr aiziet mūsu acu priekšā, pat elpu nespēju ievilkt,
tik rakstu pērc, pērc taču! Pēc tam parādās vēl viena, sēžu autobusā kaut kur lietainā
Bavārijā, ik pa laikam piestājam karjeros un muzejos, jāskatās uz dinozauru
pēdām, bet galvā tā laiva, kaut kur starp lagūnas salām, apkārt papardes un
milzu zauri. Tad notiek vēl kaut kas, atmostos Viļņas bibliotēkā, mani spēki un
miega rezerves izkusušas, vienu dienu esmu Rīgā, vecāki un draugi aizdod
pirkumam naudu, skraidu pa maiņas punktiem, atkal aizmiegu un šoreiz mājās pēc
ilgiem laikiem, mīlīgs tāds rīts, ticiet man, tad jau lidmašīnā vēl ar pampienu
drusku paknābājam, man pie krūtīm piespiedies zviedru naudas maisiņš. Kā reiz
kolēģis no Krievijas teica, nauda ir tad, kamēr neesi atplēsis simtsvienības
paciņām apvilkto papīru. Oslo liekas mazāka par Tukumu un nemaz nav līdzīga, kaut
arī esmu te pāris reizes bijis, nepamanu neko atpazīstamu un sāku apšaubīt savu
atrašanās vietu, flixbusā kāds students
angļu valodā mēģina pierunāt šoferi, lai tas paspēj uz Stokholmu līdz astoņiem,
un šoferītis, tāds lādzīgs kāmis, tik nosaka joo-joo, atkal iekrītu miegā, Karlstadē autobuss ienāk ar stundas
nokavēšanos, kādu eksāmenu gan kavē students, grozās galvā doma, ārā vēl ir
tumšs un mazliet par vēsu, lai varētu justies labi, pēc pāris stundām atveras
benzīntanks, tieku pie kafijas un par studentu aizmirstu. Paiet vēl dažas stundas,
satraukums jaucas ar samocīto nakti, sāk spīdēt saule un parādās saimnieks, man
rokā Latvijas siermaize. Motors pukšķ, krāmējamies gar caurulītēm, krāniem, vadiem,
te visa kā daudz, kamēr tiek rakstīti papīri, piezvana telefons, viņa puika
esot sakāvies bērnudārzā, tas saildzina procesu par pārdesmit minūtēm,
izskatās, ka dzīvē viņam problēmu pietiek arī bez laivas, diena jau
ieskrējusies, ātrāk jādodas ceļā, lai līdz tumsai tieku pāri ezeram, kādi 130
km, es tik īsti nezinu, kā ielikt atpakaļ gaitā un nevaru saņemties pajautāt. Kaut
kā aplinkus ierunājos par gaismām, izrādās, ka par tām viņš neko nezina, jo nekad
nav braucis tumsā, un tad vēl par noslāpēšanas trosi, tā jau atrodas tuvāk
pie lielā kloķa un izrādās viss vienkārši...
Carolle Hall |
Lai tiktu atklātā ezerā, jāapņem pāris salas, ūdenī peld visādas zīmes, kāda
daļa aizmirsusies, lienu garām bojām, paralēli vēl jāuzcep ola, līdz parādās
viļņi, skraidu kā mazs mērkaķītis, lai ar visu tiktu galā. Sāk krēslot un es
saprotu, ka dažas bojas ir bez gaismām, gandrīz trāpa pa bortu, kaut kur jābūt
akmeņiem ezera vidū, saskatu jocīgus viļņus un griežu apkārt, ieraugu kuģi, kādu
brīdi sekoju tam un jūtos drošs astē, līdz tas pārvēršas par gaismas punktiņu
ar divreiz lielāku ātrumu un atkal palieku viens un nobijies tumšajā naktī,
jūras kartes man nav, mēģinu satelītkartē saskatīt kaut ko aizdomīgu un tādas
vietas apbraukt, akmens, ja uzskrietu tam ar 12 km/h, mani nogremdētu ātri,
nometu gāzi, laiva sāk vairāk gāzelēties, kaut kur ir boja ar baltu gaismu,
skaidrs, atkal akmeņi vai sēkļi, jāapbrauc, bet pa kuru pusi? Spēki ir gandrīz
galā, kādus 40 km pirms Trollhatenas ir maza upe, mēģinu trāpīt, bet
neredzu nevienu boju, tad dzirdu sitienu pa dibenu, vilnis paceļ un atkal
atsitos pret akmeņiem, motors vēl rūc, neesmu sagāzies, peldu, izbāzis galvu, ar
pieres lukturīti spīdinu, līdz ieraugu boju pavisam sāņus, stumju spožo rokturi
līdz galam, laiva vēl atsitas un negribīgi griežas, tieku līdz bojai un nometu
gāzi, sirds sitas, laiva ir glābta, bet grūti atiet no stresa, lēni lienu pa upi uz augšu, līdz no tumsas iznirst vārga
gaisma, pilna cerību, parkojos, ar pirmo reizi netrāpu, izmēģinu atpakaļgaitu,
strādā.
Migla un aizsalis kajītes logs, tik skaisti un auksti. Izbraucu ezerā starp
bojām, tik daži metri plats ir laivu ceļš, grūti noticēt, ka naktī te trāpīju.
Caur kanālu pa slūžām kāpju lejā uz jūras līmeni, kādi 90 m starpība, ir tik
labi un mierīgi, slīd ainava.
Noguļu divpadsmit stundas, pamostos svētdienā. Rīta dzestrajā saulē kanāla
labajā pusē paceļas pils, braucu pāri un kāpju augšā, atvelku elpu, lēni
iztaisnojot muguru, apskatu apkārtni, lejā pie koka steķiem caur rudens lapu
filtru redzu pieparkotu laivu, kādu brīdi vēroju un, uzsācis ceļu tālāk, tikai
aptveru, ka tā taču manējā. Atlikušo dienu meklēju pārkinga vietu, nesteidzīgi
izošņāju piestātnes un upes atzarus, pirms Gēteborgas pagriežu pa labi uz
ziemeļiem, te govis un zirgi, lauksaimniecības zemes, cauri vijas upe, jūtu tajā
straumi, ūdens vēl salds, vārās kafija. Joprojām auksti, sapūstā mugura stīva, tomēr
ir bezgala labi, skatos ainavā, man patīk tāda, kas kustas!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru