Brokastis rīta saules
staros uz terases jumta pēc vēsās un mitrās nakts senatnīgajos Danas mūros uz
mirkli ļauj justies kā abiniekam. Asinis iesilst lēni, smalki samalta kafija ar
kardamonu, jogurts uz apaļās pitas, pārkaisīts ar timiānu un sezama sēkliņām,
krūzītes ir maziņas, ceļos ik pēc brītiņa, lai atkal no jauna tās papildinātu
un, tūlīt pat izdzēris, atsāktu visu no gala. Lejā rosība, piebraucis pikaps ar
dzeramā ūdens pudelēm, tajā tiek krāmētas mugursomas, pēc tam sakāpj arī jauniešu
bariņš, kas vakarā vēl kādu brīdi čaloja viesnīcas augšstāvā, kamēr slēpos zem
segas tumsā, lai mitrums un vēsums mani neatrastu. Arī mēs drīz dodamies kaut
kādā iedomātā virzienā pa maziem kalnu ceļiem, kas paliek arvien mazāki, bet
nekad neizzūd pavisam, līdz priekšā nostājas zaļi, aizvērti vārti. Pie mūra
mājas pelēkās sienas pret mums pavērstā skaļrunī čalo radio, durvis aizvērtas,
un uz plāksnītes pie sienas rakstīts, ka pirms došanās parka teritorijā
jāpiesakās šeit. Neviena nav, atrodam ceļu cauri plastmasas maisiņu dārzam, tas
drīz izplēn starp akmeņiem un maziem klints bluķiem, atgriežamies ar sakāves
garšu uz lūpām, tagad te uzradies onkulis ūsās, kas, iespējams, caur mazo
rūtoto lodziņu vērojis mūsu Renault neveiklo
laušanos pa ēzeļu taku. „Parks ir slēgts,” sīkāku paskaidrojums nesniedzis,
viņš mūs apbēdina, bet tik viegli šajā situācijā padoties negribas, uz to pašu
taku, no kuras atbraucām sakauti, rādu ar roku un saku, ka mēs tikai
pastaigāsim un ielejā neiesim. Tēvs
ieriktējas uz soliņa un paziņo, ka tālāk neies, tikai ļausies ainavai, mamma
nāk līdzi, bet pēc kāda brīža arī mūsu ceļi šķiras. Lejā vīd tādi noapaļoti
smilšakmens stabi, ļoti gribas tos apčamdīt, Dita nāk līdzi un nedaudz čīkst
par to, vai varēsim tikt atpakaļ, vai nav par stāvu, bet nāk. Pēc kādas stundas
esam lejā, smilšakmens te labi sacementēts, sanāk pat drusku kāpšanas elementi,
jo jātiek uz priekšu un pēc tam atpakaļ, līdz dzirdam balsis, vispār es neesmu
drošs, ka dzirdu, bet palieku piesardzīgāks. Sākam jau ceļu atpakaļ, kad parādās
bārdains tips, klāt nenāk, kaut ko saka, bet saprast īsti nevar, eju tuvāk,
izrādās, tie ir reindžeri, sēž ar tēju un binokli. Būs sūdi, kādu brīdi stāvu,
tad pajautāju, vai varu iet prom, bet viens no viņiem saka one minute, paiet mana iedomātā minūte, tad otra, liekas, ka apritējusi
pusstunda, otrs mēģina kādu sazvanīt, bet liekas, ka otrā galā neceļ, tad pēkšņi
man tiek pasniegts telefons, no kura atskan labi nostādīta balss, kas tīrā
angļu valodā paskaidro, ka šajā periodā parka teritorijā atrasties nedrīkst un
ka mums to vajadzētu labi veikli atstāt, un es tikai sorry un sorry un ka
nekādas informācijas jau nebija un tiešām nebija, tikai tas ūsainais onkulis,
kas angliski nerunāja un ka mēs tiešām pa taisno atpakaļ un vēlreiz sorry un mēs tiešam pa taisno atpakaļ,
kāpjam atpakaļ augšā, kaut kā draudzīgi tomēr tie reindžeri, tāda sajūta, ka
viņi jūtas drusku vainīgi par to, ka mēs te nevaram nākt, bet mums gribas un
viņiem jādzen prom. Esam nostaigājuši kādas trīs stundas, pa to laiku vecākiem par
jauniem draugiem uzmetušies gan gani, gan ūsainais. Mēs uzkāpjam pavisam kautrīgi,
mašīnā iekšā un prom, varbūt jau ūsiņš neko nezināja par mūsu būšanu parkā,
varbūt viņam vienalga un visu zināja, bet arī viņš dusmīgs neizskatās.
Foto - Dita Ābola |
Diena jau gandrīz
galā, laiks sāk bojāties, un mēs dodamies tālāk uz Petru, izlūkojam ieejas
vietu, te smaržo pēc zirgiem, iekārtojamies siltā viesnīcā. Sabaidu visus par gaidāmu
agro rītu, tāds domīgs klusums istabiņā, sola vēju un lietu, esmu uzstājīgs, ka
jāceļas sešos un ka nekādas izklaides te vairs nebūs, jo Petra ir jāredz un būs
jāizvēlas ātrākie zirgi un jādzen tie auļos, jo teritorija ir plaša un vispār
vismaz četras dienas nepieciešamas. Modinātāju uzlieku uz septiņiem, visi
ceļas, es nē. Ap astoņiem, vēl zem segas guļot, sāku iemalkot citrondzērienu,
tad kafiju, ap deviņiem jau esmu gatavs brokastīm. Kādā brīdī tēvs sāk runāt par pajūgu jeb kebu (kas sarunās
drīz vien pārtop kebabā), ar ko viņi ar mammu varētu tādos ātros asīriešu
vienass kaujas ratos šauties cauri kanjonam, bet es sevi iztēlojos kā sengrieķu
varoni Bellerfontu, kas uz pakaļkājām piecēlis Pegazu cīņai ar Himēru. Neesam
vēl tikuši līdz ieejai, kad Dita jau pamanījusies apvainoties uz antīkās
pasaules varoņiem, uzbāzīgi romi grib iesmērēt kaut kādus nošmulētus gaļas
zirgus, tad jau es labāk jātu uz Persijas onagrusa. Vecāki tomēr tiek pie sava
kebaba, kura olīvkoka sārtos ratu riteņu aizstājušas gumijotas riepas ar
tērauda spieķiem, krēsls palienēts no nebūtībā aizgājuša skolas autobusa, un
jumtiņš darināts no novalkātiem tepiķu atgriezumiem. Ieejot kanjonā, strīds apsīkst
pats no sevis, tieši tāpat, kā bija aizsācies, visu ceļu līdz pašai Dārgumu
krātuvei mūs pavada smilšakmenī cirsts ūdens apgādes kanāls, te paveras plašs laukums
ar ēzeļiem, tirgotājiem, tūristu policiju, liekas, ka laiski izgūlušies kamieļi
izbauda visu šo jezgu. Dodoties dziļāk iekšā nabatiešu pasaulē, parādās Karību jūras
pirāts ar sarkanu lakatiņu, pieklājīgi apgrieztu melnu bārdu un pamatīgi sakrāsotām
acīm, pēc brīža tas pats un tad atkal tas pats, un viņš vienmēr devās tikai
vienā virzienā, līdz es sapratu, ka viņi ir vairāki un ka tā ir atsauc uz
Džoniju Depu un ka viņus var noalgot kā pavadoņus vai vismaz nofotografēties
šajā sarkanajā smilšu pasaulē, un, visticamāk, sieviešu pārstāves to izvēlas
biežāk. Vējš, kā solīts, atnāk, dažās teltīs, kas visas piedāvā vienus un tos
pašus krāmus, tiek baroti bērni, pieskatītas šaudīgas uguns liesmas, kas apņem
melnas tējas kannas, daži iegrimuši telefonā un skandina nekam nepiesaistītas
summas, pat nepaceļot acis no krāsainā ekrāna. Zem pelēkiem mākoņiem paveras vesela
pilsēta ar templi un dzīvojamajām ēkām vai alām, nezinu, kā pareizāk tādas būtu
saukt.
Foto - autors |
Pakāpieni ved uz augšu, pa labi un pa kreisi tādā kā serpentīnā, līdz
senā nabatiešu pasaule atklājas citā
perspektīvā. Lejā mazi cilvēciņi staigā kā skudras bez mums saprotama mērķa,
atduras pret sienu, pagriežas citā virzienā un turpina kustību, ielien alā,
izlien un lien atkal citā, izžuvušajā upē pumpē neapmierināti ēzeļi, tad pēkšņi
apklust un sastingst vaļējām acīm, tepat blakus ganās dažas kazas, un suņi ir
gandrīz visur. Pavisam lejā ir kucēni, pieci, nē seši , bet no augšas tie nav
saskatāmi, bērni viņus baksta un staipa, to naivie, nevainīgie purniņi
garāmgājējos izsauc nepamatotu līdzjūtību. Gar kolonnām un pāris tukšām ēstuvēm
ir iespēja aiziet līdz klosterim, kas ir viens no tālākajiem objektiem, cilvēku
te paliek mazāk, tirgotāji jūt vakara klātbūtni un, izmantodami pēdējās
izdevības, izbļauj van džī dī, van džī dī..., ar ko domāts par eiro
vērtīgākais one jordanian dinar.
Petra beidzas ar lielu, dziļu aizu, tik dziļu, ka skatienam izzūd asums, dibenu
nesasniedzot, tur lejā esot vēl viena – Little
Petra –, nav gan skaidrs, kas īsti ir šī mazā Petra un kāpēc tai jābūt tik
dziļi. Aizas otrā pusē ir lielceļš un dažas baltas mājas ar tumšām logu
aprisēm, varbūt uz kādas no to plakanā jumta atrodas satelītšķīvis kā atgādinājums
par līdzās pastāvošo realitāti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru