Pie viesnīcas automātiskajām
stikla durvīm, kas dažreiz jāatgrūž ar rokām, piestājis balts Toyota busiņš, no kura izbirst bariņš mazliet
jau saulē apsvilušu poļu. Nepilnas pusstundas braucienā tiekam nogādāti pie tikpat
balta divklāju kutera līdzās citām baltām laivām. Ceļā uz rifu noklausāmies
ievadkursu niršanā no smaidīgiem un mazliet pagurušiem instruktoriem. Pārdesmit
alumīnija baloni, vējā dancojošas hidras un atsvaru uzkalniņš rada tīkamu
atmosfēru. Piesakāmies uz pirmo grupu, kas gatavi nirienam, Dita saka, ka esot
drusku uztraukusies, bet vispār viņa izskatās ļoti mierīga. Savukārt es esmu
mazliet nepacietīgs un gatavs pazust ūdenī bez nevajadzīgām instrukcijām. Ja nu
vienīgi varētu parunāt par lietu un padalīties ar šī gada iespaidiem par
niršanu zem ledus un Baltijas jūras vrakiem, bet liekas, te viņiem tas nav
vajadzīgs, jo te viss esot different, you
will see.
Tieku pie papildu svina un esmu
gatavs pazust starp koraļļiem, rokās virpinu lukturi, ja nu radīsies iespēja
iespraukties kādā murēnas apsargātā nišā. Brīdī, kad no vestes esmu izlaidis
gaisu, kāds to nemanot atkal piepūš. Tā, kādu brīdi mīcoties, saprotu, ka
instruktors peld pa vidu un viss notiks pēc viņa gribas. Beidzot laižamies
lejā, kad esam nonākuši pie rifa, izelpoju, lai straujāk sasniegtu dibenu, bet
kāds no mugurpuses to nekaunīgi kompensē, ielaižot gaisu atpakaļ vestē. Tad ieraugu
alu un sāku tai tuvoties, bet sajūtu, ka arī mans kurss tiek mainīts, pa vidu
parādās roka, kas norāda, kur tālāk būs jādodas un tikai tajā brīdī saprotu, ka
jaukais, smaidīgais instruktors ir pazemojoši pieķēries mūsu vestēm, turot mūs
kā palaidnīgus bērnus. No tā tomēr ir kāds labums, viņš pirmais pamana raju un
aizved līdz murēnai, atļauj nedaudz apsēsties uz grunts divu metru attālumā un
iespīdināt gaismu tās mazajās, tumšajās ačelēs. Pēc tam laiks snorkelēšanai, tā
kā nekāds laiks netika norādīts, dodos apkārt visam rifa masīvam, tas, protams,
izrādās lielāks, nekā man likās, pusi no ceļa nākas cīnīties ar pretstraumi un
viļņiem. Sastapos ar nelielu pusmetrīgu barakudu baru, kurās es neradu nekādu
interesi, par ko, redzot viņas pavērtās
zāģu zobu mutītes, esmu diezgan priecīgs.
Laiva jau bija nokabinājusies no
enkura un devusies mani meklēt, svilpa un kūla ūdeni pa tukšo, rifam viņa tāpat
pāri nevarēja tikt. Esot mani kādu pusstundu meklējuši un pa to laiku jau pamanījušies
sabļaut uz Ditu, it kā sievietēm piemistu kāds ģeodēzisks instinkts sajust
aizklīduša vīrieša koordinātas. Bet pret mani kaut kā izturējās diezgan neitrāli
un pirms otrā niriena bijām jau atpakaļ ierindā, šūpinot pleznas ūdenī kutera
pakaļgalā un gatavi pazust dzidrajā koraļļu pasaulē līdz ar komandu. Dziļuma
ierobežojumu iemācījos apiet bez baloniem, piekabināju 8 kilogramus svina pret
tūres organizatoru gribu, izmantoju novēršanās mirkli, kad izstīdzējušai
meitene starp izdilušu, divreiz lielāka izmēra hidru, kurā droši vēl atrastos
vieta trompetzivij, tika piemeklēta bērnu izmērs, pieslīdēju pie svina kastes
un savācu vajadzīgo daudzumu, kas ļaus man ienirt dziļāk par nirējiem.
Kad tuvojos, dzinējs jau bija
iedarbināts un kuteris driftēja stiprajā vējā, tika pamesta virve un šoreiz bez
īpašiem aizrādījumiem mani uzvilka uz klāja, rosījāmies un skalojāmies, kādu
brīdi no virtuves nāca ceptu sīpolu un gaļas smarža, laiks ierastām pusdienām,
kuras parasti sastāda rīsi, vista, makaroni vai kartupeļi un bezgalīga
improvizācija par salātiem, sākot no vienkāršām rupji sagrieztām lapām līdz
ķeburainam rasolam vai bezšilķei kažokā, uz ko īpaši meistari ir mūsu viesnīcā.
Šo manu lepnumu, gandrīz pilnīgi aizmirsto viesnīcu, redzot kāds šoferis iesaucās
“Oh god, so small”. Vispār te ir pieci stāvi, vairāki baseini ar četrām
slīdtrubām, kas ietverti trīs ēku korpusu paēnā.
Viesnīcas nosaukums mums ir uz
rokas aprocē, bet spēks te slēpjas istabiņas numurā, lai tā būtu laiva vai busiņš,
tas tiek pieprasīts vienmēr. Ar skūteri, kuru iekārojām jau pirmajā dienā,
neiet viegli, katru reizi, kad mēģinu vienoties par laiku, iespēja to izīrēt ir
tikai pēc dienas, kā no grieķu filozofiem par bultu vai bruņurupuci, kas nekad
nesasniedz mērķi, jo vienmēr paliek vēl puse no ceļa un puse no pusceļa un vēl
puse un puse...
Ar kaulēšanos te ir tā, ka ieejot
baltā marmorgrīdas veikalā ar sarkanu gaismas izkārtni vodofon, paņemu numuriņu,
bet vēl pirms pienākusi kārta uz tablo, darbinieks piedāvā 10GB par 20 dolāriem,
eju prom un tad viņš lūdz nosaukt manu cenu, tie ir 10 dolāri un brīdī kad uz
tablo parādās mana kārta, esmu jau dabūjis simkarti pa 12 dolāriem.
Mūsu gids, kuram iedevām mazo
pirkstiņu, visu roku nemaz negrib, viņš saka, ja esam niruši, tad nevajag
braukt snorkelēt, bet, ja esam arī snorkelējuši, nevajag ņemt zemūdeni un ja gribam
uz akvāriju, tad nekādā gadījumā, jo esam jau redzējuši visu.
Autora foto
Nakts vidū ieskanas modinātājs,
recepcijā mūs gaida brokastu maisiņš, ap četriem rītā piestāj tukšs milzu
autobuss un pēc istabiņas nr. atklāšanas tiekam tajā ielaisti.
Pamostos pusceļā, nopērkam Marka
laukuma cenas cienīgu kafiju un turpinām ceļu cauri tuksnesīgam apvidum, kur ik
pa laikam ir kāds militārs postenis ar vairogiem un iekārtiem automātiem jaunu zaldātiņu
bruņu vestu miesās. Pietuvojoties Nīlai, parādās kanāli, arī tie tiek apsargāti,
pa retam kāds ēzelis un nelieli apsaimniekoti zemes pleķīši, kā no vāka skolas mācību
grāmatai par senvēsturi septītajai klasei.
Bonda The spy who love me ietekmēts, jau pārdesmit gadus gribu apskatīt tās
resnās, cieši saliktās kolonnas, bet izvairījos uz šejieni braukt, jo mani
mulsināja valsts, kurā nevar izīrēt mašīnu. Iespējams, mašīnu te tagad tiešām
dabūt var, bet skūteri gan nē un tā nu es sēžu autobusā ar rumāņu gidu un par
to visu domāju, veroties ārā pa logu. Nez kāpēc autobusā mazliet smird pēc kerosīna,
piebraucot pie Nīlas krastiem, smarža sajaucas ar motorlaivu divtaktu dzinēju eļļu.
Kondicionieris strādā gausi, bet te ir ziema un par cepšanos nevar sūdzēties. Takši
te brauc ar gāzi, zemūdens prieku izklaides kuteri lēni slīd ar 250 zirgspēku seniliem
dīzeļiem un neceļas uz glisi, jo degviela te vairs nav pa septiņiem centiem, kā
tas bija vēl pagājušā gadsimta noslēgumā.
Tiekam arī pie angliski runājoša
gida, mazliet līdzīgs Raimondam no Vanagkalna, daudz runā, mazliet iedomīgs un
kopumā ļoti sakarīgs, uztur lauka ģeologa soļa tempu. Esmu patīkami pārsteigts,
ieraugot Valdnieku ielejas kapenēs sienu zīmējumus un svētos grebumus. Ceļā, protams,
neiztiekam bez pāris tūrisma stopiem ar akmeņkaļiem, kur pēc alabastra krūzītes
iegādes mazliet smīnīgs večuks mūs vienkārši izstūma no veikala, neļaudams te klaiņot
kā muzejā.
Nīla ar savām laivām un dinamisko
kustību protams, bija lieliska, braucām šurpu turpu pusdienot un uz banānu
salu, kas nebija sala, te apkārt mudžēja un sabļāvās laivinieki, tie meistarīgi
vadīja garos peldlīdzekļus, viegli saskaroties un nekad nesatriecoties, shaked not stirred, kā noteica Gogoļa aģente,
ar busiņu ietriecot neveiklo milzu zobiņu vienā no četrtūkstoš gadus vecajām kolonnām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru