No rīta gandrīz pie paša brokastu galda tiek pievesta
mašīna, ar braukšanu gan iet tā diezgan vidēji, taktika ir tāda: pa pilsētu
sekoju citām mašīnām, skūterus īpaši neņemu vērā, tie plūst diezgan brīvi starp
joslām, pastāv iespēja, ka tie nāk pretī no labās un kreisās puses vienlaicīgi,
bet nekas slikts nenotiek, vienkārši jāturpina braukt un viņi paši tiek ar visu
galā. Problēmas sākas posmos, kur citu mašīnu nav, bieži sāku nemanot pārkārtoties
uz labo ceļa pusi, parādoties mašīnai pretī, piespiežos pie kreisās, tā, ka
krūmi švīkst gar sānu, tas viss beidzas ar pārsistu kreisās puses pakaļējo
riepu, ceļa malās mēdz būt bedres un kādā no tām tiek trāpīts. Rezerves ritens ir,
bet domkrats ne. Kad pie kādas no mājām izdodas to sarunāt (izrādās, tas ir
diezgan starptautisks vārds), Dita jau paguglējusi un atradusi zem šofera sēdekļa
paslēpto domkratu. Sabojātajam ritenim ceļmalas servisā tiek ievilkti divi
diegi, tas maksā nedaudz virs eiro, riteni pagaidām atpakaļ neliekam, redzēs,
vai tur gaisu. Dodamies pastaigā uz ūdenskritumu, tā paredzētā pāris kilometru garumā,
bet izvēršas par 10 km augšup lejup kāpienu kalnainā apvidū, redzam gan vairākus
ūdenskritumus, ar kruķi šķērsoju upi un iedzīvojos sāpošos ikros uz vairākām
dienām. Ceļā ir kafijas pupiņu plantācijas, gandrīz melns pērtiķis, parastie
pelēkie pērtiķi, suņi un neticami garšīgi meža avokado, ar kuriem vietējie baro
vistas.
Pirmā diena braukšanā pa kreiso pusi galā, diezgan stresiņš un sagurums, turklāt tajā mašīnā ir grūti iedabūt manu titāna kāju, stūre atrodas neciešami zemu. Lai mazliet atpūstos no braukšanas, izdomājam aizbraukt uz salu – Gili, patiesībā jau jebkuras salas te ir “gili”, bet šīs mums nezināmu apsvērumu dēļ par tādām tiek uzskatītas vairāk nekā citas. Salas galā ir ceļa zīme uz pludmali “100% bruņurupuču punkts”, pat hidrā nosalu, ilgi viņus meklējot, satikām nirējus, citus snorkelētājus, koraļļus, dažādas zivis, piesārņojumu, laivas, bet nevienu pašu bruņurupuci. Starp citu, visā Indonēzijas posmā ūdens temperatūra svārstās no 27,8 līdz 31 grādam pēc Celsija.
Pēc tam, dzerot kafiju un mazlietiņ atvēsinoties kafejnīcā,
atgūstam spēkus un speramies cauri salai uz mantu jeb velnraju vietu. Tur plīst
viļņi un ir sērfotāji, neizskatās baigi iepriecinoši, bet, rūpīgi skatoties, viļņos
pamanu caurumu, pa kuru varētu izkļūt no rifa. Peldam, iet baigi labi, gandrīz
nekas nav jādara un esam jau sasnieguši viļņu zonu, sākam apspriest vai straume
nav parāk stipra, novērtēju situāciju un konstatēju, ka drusciņ jāpapeld un tad
vēlreiz jāpavēro, nākamajā brīdi Dita jau bļauj, ka viņu rauj jūrā un tad arī
es sajūtu straumi, meģinu sataustīt zemi, bet straume tik liela, ka nespēju
sevi noturēt. Dažās minūtēs esam izmesti aiz rifa, kaut kur tur, kur jābūt rajām,
bet pašlaik nevienam domas uz to vērošanu nemetās, mums ir boja un svilpīte,
kaut kur vienā pusē ir sērfotāji un tālāk jūrā – zvejnieki. Mēģinam peldēt
atpakaļ, bet ātrums ir negatīvs, krasts nedaudz attālinās, tuvojas zila atklāta
jūra, arī plīstošie viļņi ir garām, tagad grūti pateikt, kas notiek ar straumi,
iespējams, tā ir samazinājusies. Mazliet papeldam sāņus un turpinam peldēt uz
krastu, spēka vēl ir daudz, ūdens silts, noteikti varētu izturēt arī nakti, ja būtu
tāda nepieciešamība, kaut kad un kaut kur jau straumēm jāmainās. Pēc kāda
laiciņa secinām, ka izdevies pietuvoties plīstošajiem viļņiem, tātad atklātājā
jūrā straume ir mazāka, rodas motivācija, peldam un īpaši aktīvi, kad
pietuvojas vilnis, imitējot sērferu darbības cerībā, ka viļņi palīdzēs pārvarēt
straumi. Nonākuši zonā, kur man izdodas ar pleznu galiem aizķerties aiz kāda
akmens nedaudz atpūšos un pieturu Ditu, lai gan vispār viņai ar peldēšanu iet
drusku labāk, nezinu, vai titāna kāja, vai apzāģētās pleznas mani bija
padarījušas diezgan neveiklu arī ūdenī. Krastā tikām, tur izrādās, bija marķējošās
bojas, kas norādīja, ka tālāk peldēt nevajag. Pēc šī atgadījuma izlasījām daudz
šausminošu stāstiņu kā ik pa laikam kāds tiek ienests jūrā, vienu sievieti vēl hidrā
atrada haizivs vēderā, laikam slikti gremojās, kāds bariņš ar nirējiem pēc diennakts
peldēšanas bija izmesti uz salas, izklausās jau labi, bet tā gluži nebija, sala
bija nevis neapdzīvota, bet tieši otrāda, apdzīvota. Kas tur varētu dzīvot?
Sikspārņi, pērtiķi, gliemenes un Komodo varāni. Tātad ēst nirējiem bija ko, bet
arī viņi paši bija ēdami un līdz ar to nācās cīnīties, sitot varāniem ar svina
jostām. Morāle viena, atsvara jostu priekšlaicīgi nost nemest, iespējams, ka
noderēs.
Veiskmīgi paspējuši uz pēdējo laivu atpakaļ uz Lombokas
salu, kur mūs gaida dzeltenā, nepieradinātā mašīna, pirms došanās uz viesnīcu
ieejam veikalā nopirkt pāris aukstus aliņus, likās, ka šodien ir nopelnīta
dzīve, lai ko tas arī nozīmētu.
Nākamajā dienā ar braukšanu jau iet labāk, pret kādu
skūteristu gan nolokās spogulis un vienu bezceļa posmu nākas nobraukt divreiz –
kad tas bija pievārēts pirmo reizi, piestājām veikalā nopirkt saldas un
nelegālas kafijas bundžiņas, bet tad atskārta, ka Dita rozā pludmalē aizmirsusi
savu snorkeļa masku, un kā izrādījās, es turpat biju aizmirsis pleznas un mēs
kopā bijām aizmirsuši boju, . sašļukuši dzināmies atpakaļ, turklāt vēl sajaucām
ceļu un knapi paspējām mājās līdz tumsai. Pie kādas glaunas viesnīcas strūklakas
pamanāmies nomazgāt mašīnu, saliku rociņas un paklanījos apsargam, tad viņi
kaut kā atmaigst un kļūst pielaidīgāki. Benzīntankā samainām atpakaļ pārsisto
riepu, starp citu, degviela te maksā 60 centus, bet nopirkt var tikai desmit
litrus vienā piegājienā. Šodien lietus un dubļi mūs nomocījuši diezgan pamatīgi,
bet tikšana vaļā no mašīnas mazliet atveldzē. Izrādās gan, ka mašīnu biju pamanījies
atstāt nepareizajā, blakus kantorī, bet to viņiem izdevās atrisināt pašiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru