Busiņš joprojām ir
bez rezerves riteņa, Rumānijā veco riepu tirgus īpaši neatšķiras no Ukrainas un
par stipri padzīvojušu gumijas gabalu prasa, kā man sākumā liekas, 3 Eur, apmierināts
māju ar galvu, aizeju līdz mašīnai pēc naudas, saprotu, ka esmu sajaucis kursu
desmit reizes, skriešus atgriežos, noraidu darījumu un aši pazūdu no servisa.
Bulgārija situācija izvēršas labvēlīgāka, jau kādu laiku esmu ievērojis, ka riepas
dzīvojas visdažādākajās vietās, piemēram, ielas malās, pie sētām, vārtiem,
parku nostūros, apskatīju kādu pārīti pamesto laukumā aiz centrālās Varnas
stacijas un vienu cienījamu iemetu mašīnā. Riepa nu tālāk uzsāk ceļu ar mums un
katru dienu piedzīvo uzmanības rituālu, vakarā to nākas izņemt un nolikt zem
busa, un ar laiku pat iemanāmies to izmantot kā pakāpienu. Bet pa dienu pārvietojoties,
tā atkal nonāk atpakaļ iekšā, līdz uzrodas kādi aizdomīgi tipi aiz lielas riepu
kaudzes un nenosakāmām izjauktām dačijām, viens no viņiem – ar pārsistu pieri,
kuras sviedri jaucās ar netīrumiem un cigarešu dūmiem – uzņemas montāžas darbus,
arī viņš mēģina ietirgot kādu drusku labāku un piemērotāku, bet valodas mums
neļauj šo jautājumu izdiskutēt, un es jau vairāk par 3 Eur arī nebūtu
gatavs maksāt, tāpēc nedomāju, ka mūsu domas būtu uz viena viļņa. Turpat netālu
ir jauks lidostas muzejs, diena ir trakoti karsta, bez mazākās vēja pūsmiņas,
mierīgi var apskatīt tikai ekspozīciju telpās par bulgāru kosmonautiku, tur
gaiss ir atdzesēts, un es ilgi grozos un čamdos pie nosēšanās kapsulas, kas ir
īsta un pieejama, un niknās muzeja tantes nav niknas un neskatās uz pirkstiem,
laikam viņa vispār ir tikai viena, blakus sēž meita un lasa izpildītos mājas
darbus, un liekas, ka viņām viss vienalga un, kamēr es kapsulu nemēģinu
iekrāmēt busā, viņām gar to nav nekādas daļas. Lidmašīnas atrodas ārā, plašā
iežogotā lidostas teritorijā, tās ir tā sakarsušas, ka nākas piedomāt apskates trajektoriju,
lai nepieskartos fizelāžai, alumīnija plātnes, liekas, nav tālu no kušanas
temperatūras, vienīgais glābiņš ir spārnu paēna.
Foto - Sandijs Mešķis |
Agrā pēcpusdienā,
nezinu gan ko tas īsti nozīmē, bet nav vairs ne rīts un vēl ne vakars, varbūt
labāk teikt – vienkārši pēcpusdienā – kajaks tiek ielaists Djavolskajas upē, pa
kuru plānots nokļūt jūrā un atrast kādu līci ar viļņu aizsegu, kurā varētu
notērēt pēdējo saspiesto gaisu. Vējš pūtis visu dienu, bet viss šķiet mierīgi.
Tikai literatūra stāsta, ka upē pilns ar čūskām, kuras baidot tūristus, tāpēc
nosaukums tāds velnišķīgs. Čūskas te tiešām ir, viņu te esot pāri par desmit
sugām, tomēr tikai dažas no tām ir indīgas, kādas viņas izskatās, nav ne
jausmas, bet tā, kas pašlaik šķērso upi, liekas aizņemta ar savām rūpēm un
laivai uzbrukt netaisās. Galva nedaudz pacelta un viss pārējais notiek tieši tāpat
kā uz zemes, sāku prātot, ja aizpeld pārāk tālu no krasta, vai tā noslīkst, vai
nomirst badā un kur ir robeža starp zemes un ūdens čūskām, jā, es par to zinu
pārāk maz. Tiek atvērts internets, izrādās, te ir tikai divas indīgas odžu sugas,
pārējās nekaitīgas, tas labi, laivu brauciens var turpināties. Jūra ostā ir
rāma un ļoti zila, kā klozetpodā mākslīgi iekrāsota, paliek dziļāks un toņi
savelkas, izbraucot no mola aizsega, viļņi sāk šūpot, ik pa laikam ir kādi trīs
četri lieli un tad atkal vidējie. Pavējš, elektromotors dūc, papildus vēl airējam,
turas labs ātrums, kādi 7 km stundā, aizkavē tikai kāds lielāks vilnis,
pret kuru jāpagriež ieslīpi purns, lai mūs neapgāž. Kartē biju atradis pāris
jaukas vietiņas, bet jau pa gabalu var redzēt, ka viļņi dauza klinšainos
krastus un no laivas nekas tur daudz pāri nepaliktu, nāksies vien braukt krastā
tepat plašajā pludmalē ar atpūtniekiem, no kuriem kāds gulšņā noīrētā krēslā,
kāds šļakstās viļņos, kādu nogāž no kājām, kāds nepaspēj piecelties un vilnis
viņu kā ūdenszāli izmet krastā. Roka reizēm pieskaras tumši zilajam šķidrumam,
tā ir jūra, bet tik silta, ka āda uzreiz to nespēj uztvert. Kādu pusstundu vēl
ejam uz priekšu pa viļņiem paralēli krastam un vērojam pludmales pasauli,
ieraugu piemērotu vietu, liekas, tur viļņu jauda mazliet vājāka, novācu visas
liekās mantas un iesienu draibegos, ja nu mūs apgāž, lai vieglāk salasīt
mantiņas, jācer, ka laiva izstūrēs un to nepiesmelsim pārāk tālu no krasta.
Pagriežam pa deviņdesmit grādiem un airējam tieši uz krastu, vilnis paceļ laivu
un izsprūk, aiziet pa priekšu, bet laiva paliek ieplakā, nākošais dara to pašu,
bet nedaudz paātrina, it kā dotu mājienu „Saņematies, airējiet stiprāk, noķeriet
mani!”, paceļ vēl viens un nomet, un tad jau viss notiek ārpus tādas īstas
kontroles. Laiva ir gaisā, pašā viļņa cepurē, vilnis ir lielāks par
iepriekšējiem un saplīsis kādus simts metrus pirms krasta, ātrums tagad ir tāds,
it kā tas būtu motorollers, pilnā jaudā izpūzdams no sevis pārdabisku rēkoņu,
airis tagad darbojas kā stūre, vilnis laivu grib sagriezt, bet es tā neesmu ar
mieru, vienubrīd liekas, ka aira lāpsta atdalīsies no kāta un viss beigsies
sekundes laika, bet nē, tas ir nedaudz ieliekts, bet nelūst, es esmu
iespītējies un iekrampējies, un vaļā nelaidīšu, kamēr nelūzīs. Priekšgals
nedaudz pakrītas uz leju un šņirkstot izslīd krastā, nolaižas arī aizmugure un
saņem pārdesmit litru šļakatas, laiva ir apstājusies un vilnis, kā labi
apmācīts sulainis, paklanās un pazūd atpakaļ
jūrā. Paceļu acis un redzu, ka lielākā daļa atpūtnieku ar saviem
skatieniem dzīvojuši līdzi laivas liktenim un sapratuši, ka viss beidzies
veiksmīgi, jau palikuši nedaudz neieinteresēti un meklē jaunus piedzīvojumus,
bet tad ieraugu glābējus, divus staltus, vienādos tumši zilos sporta tērpos,
viņi stāv stingi kā sasalušas sardīnes saldētavā.
Aizstiepju
akvalangu līdz klintīm un caur viļņiem atpakaļgaitā, lai neķertos pleznas, ielienu
ūdenī, pāris reizes tieku nogāzts, atkal ceļos un veļos, līdz ūdens ir tik dziļš,
ka, vilnim plīstot, varu pieplakt pie grunts un turpināt kustību uz priekšu. Te
ir absolūta nekārtība, burbuļains, šūpojas, mētājas zaļumi un šķības medūzas,
brīžiem zemūdens telpā tiek uzrautas smiltis, kas visu padara miglaini
necaurredzamu un kas par troksni, kā bērni, kas starpbrīdī sajauc gaisu ap
sevi, meklēju kur paslēpties, kur nolīst, bet pat dziļākajā vietā valda viļņu
diktatūra, tas nav ne pieņemami , ne izturami, no tā visa vajag pēc iespējas
ātrāk tikt prom, pacēlies virspusē, ļaujos viļņu varai un, vērojot aiz maskas
stikla putu vērpetes, tuvojos krastam.
Nakts ir karsta,
sapņos rādās viļņi, tie paceļ un atkal nolaiž, nepazīstot miera un no rīta, ar
pirmajiem saules stariem, paliek vēl karstāks, palags jau sen nospārdīts, izlienu
no busa, gulēt tāpat vairs nav iespējams, gribu paskatīties pāri ceļam uz jūru,
nākas uzkāpt uz celma, viņa joprojām šņāc, kaut arī vējš jau pierimis līdz ar
saules rietu, viļņi atceļojuši līdz smilšainajai pludmalei, lai te izbeigtu
savas gaitas, sašķīstot sīkos burbulīšos. Šis ir tālākais punkts dienvidos, pēc
rīta kafijas busiņš apgriežas un sāk doties uz ziemeļiem, uz kalniem prom no
jūras.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru