Pāris dienās
iztriecamies cauri Rumānijai, pa ceļam piestājam Konstancā, kur naktī pludmalē
mani sagaida simtiem, varbūt pat tūkstošiem statisku tēlu, it kā es būtu
nokļuvis filmēšanas laukumā starp manekeniem. Tie izrādās salocīti pludmales
lietussargi, rindu rindās sastatīti, tie noklāj visu piekrasti, cik tālu vien
spēju acīm sekot, tumši, gandrīz divreiz garāki par mani, tāda kā robotu armija,
un ja nu viņi atmostas? Netraucēšu, turpinu klusu soļot cauri varenajiem tumsas
tēliem. Kaut kur no kāpu zonas kāds spīdina spēcīgu lukturi, iespējams, kāds
pulkvedis sargā un gādā par savu tumsas armiju. Piesardzīgi, viegli grimdams
mitrajās, atdzisušajās smiltīs lavos prom no šīs dīvainās pasaules. Nākamajā
rītā aizslīdu nopeldēties, saulessargi tagad ir atvērti un izskatās tik
nevainīgi kā atplaukuši ziedi dienas pirmajos saules staros.
Konstancas vizuālās
mākslas muzeja kasē iedodu savu ITIC karti, es ik pa laikam to velku no maka ar
mazām cerībām kā tādu loterijas biļeti, kas pārsvarā izrādās tukša. Šoreiz viss notiek pavisam savādāk. Izceļas
neliela neskaidrība, karte tika pieturēta, līdz parādās kāds solīds kungs ar iesirmu,
labi koptu bārdu, kas situāciju pārņem savās rokās. Apskatot karti, viņš pie
sevis nomurmina professore un vienlaikus
paskaidro darbiniecēm, ap ko te lieta grozās. Gribu jau iebilst, ka esmu tikai
pasniedzējs, bet manī vairs neviens neklausās, visi ir atmodināti no klusās un
mierpilnās muzeja noskaņas un, pievērsdamies man kā sveicienā, ar priecīgu
rokas mājienu virza mani uz ieeju, kamēr Dita izmisīgi vēl stāv ar
plastmasīgajām rumāņu naudiņām, viņš ātri saprot, ka tā ir professore vai nu mīļākā, vai sieva un nu jau mūs abus teju vai
iestumj muzejā.
Foto - autors |
Konstancai kā
pilsētai piemīt vēl kāda īpatnība, vismaz pusi no tās teritorijas aizņem osta,
un tā kā busiņš noparkots ārpus centra, ar velosipēdiem nākas braukt kādus
4 km cauri muitas zonai un rādīt pases robežsargiem, bet atpakaļceļā,
dzeltenai saulei rietot pār kuģu dokiem, viss vairs nav tik vienkārši, jo zaļā
formā tērptais vīrs ostas otrā galā, saprotot, ka mums teritorijā nestāv jahta
un negaida kuģis, vairs negrib mūs laist
iekšā, cenšos izskaidrot, ka ar velo savādāk nemaz nevaram, jo tad būtu jābrauc
uz lielās maģistrāles, kur velosipēdiem nav vietas, un tajā brīdī noķeru to
nedaudz itāliski-rumānisko manieri, kas nav tā vāciešiem piemītošā burtiskā
kalpība, te burtiņi drusku pavirzās uz vienu vai otru pusi un teksts nu jau
lasāmas savādāk. Viņš kaut ko vēl pasaka un īsti jau vairs nav skaidrs vai viņš
ir mūs ir ielaidis, vai nav, bet kāds cits kontrolētājs vienaldzīgi paceļ šlagbaumu,
un braucot cauri, māju ar galvu un saku c’est
bon un kādu brīdi minos ātri un atpakaļ neskatos, lai situācija
neapgrieztos kājām gaisā un kāds ar lielu nicht
mūs neizlidinātu ārā. Atceros kādu reizi, kad vēl vilciens Balvos piestāja pēc
pusnakts un man ar velo nācās mīties uz Tilžu, klausoties nine inch nails, cauri tām industriālajām skaņām sadzirdēju suņa
rejas, jā, skrien, sākumā no sāna, pēc tam no aizmugures un kādu brīdi tikai minos,
tev pat nav laiks atpakaļ skatīties un, kaut arī spīdēja mēness, tāpat negribējās
neko redzēt, gribējās ātrāk prom un viss.
Iebraucot
Bulgārijā, apkārtējā ainava pārvēršas, it kā robežlīniju novilktu nevis
cilvēku, bet gan dabas veidotā pasaule, jau pēc kāda kilometra ievēroju
dzeltenīgus saulē izkarsētus kokus ar ērkšķiem un šaurām sudrabainām lapām, kaut
kur starp māju pagalmiem izlien pa kādai cipresei. Ceļmalas klāj biezi,
dzelteni salmi, kas, savijušies kā neizpiņķerējami dredi, sevī slēpj dzelkšņus
un cikādes, un pat jūra te elpo citā ritmā, spēcīgi viļņi, kas piedzimst it kā rāmā
ūdenī, plīst pret stāviem kaļķakmens krastiem ar nenogurdināmu spēku, uzmetot
gaisā baltas putas kā vulkāna lavu virs krātera mutes.
Melonei uz
automašīnas priekšējā paneļa cauri izlaužas saules gaisma un atgādina neticami lielu
dzintara gabalu. Smaržo līdzpaņemtais baziliks, sakarsušo gaisu var sataustīt, to
var izlaist caur pirkstiem vai apēst kā uzputotu saldo. Tas ir it visur, silts
un jūtams, un saules pusē pat karsts, šķērsoju ielu un, nonācis ēnā, ieraugu pazuduša,
nē, miruša cilvēka attēlu, kvartāla otrā galā tādi jau ir divi, vēlāk tos
pamanu pie stabiem un sētām, žogiem, vārtiņiem, informācijas dēļiem. Palēnām
atklājas, ka šīm mirušajām dvēselēm ir kāda saistība, un tas ir laiks, kas
pagājis kopš nomiršanas - četrdesmit dienas, trīs mēneši, gads vai desmit gadi,
nezinu, kur novilkta galējā robeža, un diez vai daudz vecākus attēlus par simt četrdesmit
gadiem varētu atrast. Kas izliek šīs ielaminētās A4 dekorācijas un vai es
gribētu, ka mana seja, uz ne pārāk kvalitatīva printera drukāta, karātos ielas
malā, bērni ar šautriņām varētu iemest, dzirdu, kā tie smejas, kad trāpījuši
acī. Desmitniekā, kāds nosaka, un apakšā vārds un miris pirms desmit gadiem. Man
jau kādu labu laiciņu būtu vienalga, bet palicējiem! Bulgāri ir ļoti mierīgi,
varbūt visiem viss vienalga un visi tāpat taču zina, ka nekas nav mūžīgs. Kaut
kas smird busiņā, varbūt smaržo pēc padzīvojuša pāra, kam arī iet laiks, nē,
šoreiz medainā dzintara melone savā plānajā mizā, arī viņai pienācis laiks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru