Vietām sniga,
jaunais gads ielās bija atstājis patīkamu mieru, iespējams, skolēniem ir
brīvlaiks un studentiem sesija vēl tikai sāksies, man ir daži pienākumi, man
vienmēr ir visādi pienākumi, pārsvarā tos izdomāju es pats. Daždien jābūt divās
universitātes, vienā es daru to, kas jādara otrā, un otrādi, un tad abās es
izdomāju vēl visādas paralēlas lietas un vispār apsveru iespēju, ka nebūtu
slikti, ja būtu vēl kāda trešā, kurā varbūt varētu nedarīt neko. Pārsvarā esmu
dzīvojis ar nelieliem ienākumiem, varbūt tas ir kāds slinkuma paveids, kamēr drusku
nauda turas, par to vispār nedomāt un nemēģināt uzkrāt un nestrādāt vairāk kā
nepieciešams. Šāds dzīvesstils izveidojis dažas īpatnības manā ikdienā, naudas
trūkums un varbūt pāris gramu neuzticības auto meistariem mani aizvedis līdz
tam, ka pieskatu savu auto parku pats. Un mašīnas man vienmēr bijušas tādas, ko
citi jau norakstījuši, bet man paliek žēl, reiz pat no kaudzes, kur bija
sakrauti auto uz otrreizējo pārstrādi, izglābu divus vw polo, un ar vienu no tiem
godam izbraukāju Eiropu. Pirmo mašīnu man uzdāvināja vecmāmiņa, tas bija 30 Ls
vērts Fiat 126, ar stūri labajā pusē, tad es vēl neko nesapratu no mašīnām,
aizbraucu līdz Polijai un vēl pāris ceļojumos, Fiats lūza bieži, ar laiku tiku
pie dažiem instrumentiem un sāku apjaust pamatlietas. Pēc tam tiku pie Zapiņa,
tas gan bija tikai daļēji mans, drīzāk, man bija lietošanas tiesības, 40 Ls maksāja
auto un vēl kādu līdzīgu summu nācās atstāt, lai pa “draugam” izietu
apskati. Bija Citroen BX un Transit
busiņš, līdz auto epopeju papildināju ar 140 Ls vērtu Kia Pride, tas bija
lēciens izmaksās, bet auto bija diezgan svaigs, tam patika ceļot, visa Eiropa
bija vaļā – ātrs, viegls, ietilpīgs. Tas bija laiks, kad avio biļetes vēl bija
tiešām lētas, tāpēc auto tika atstāts Atēnās, Berlīnē, Romā, Tibingenā, Fraiburgā
uz pusgadu, dažreiz pat ilgāk, un tas vienmēr uzticīgi gaidīja savu saimnieku,
kad tas kādā brīvā brīdī atlidos un pagrozīsies pa romiešu vai grieķu būvētiem
ceļiem. Katra mašīna glabā kādu stāstu, Rumānijas-Bulgārijas robeža ar egļu
zariem bagāžas nodalījumā, jo bija sniegs un kalnos auto mēdza iestigt, zari lieliski
kalpoja neesošo ķēžu vietā, akumulatora uzlāde Grieķijā, gāzes pedāļa spiešana
ar roku. Vai polo ar pārrauto zobsiksnu Slovākijā, kuram draugi atveda jaunu
motoru, saimnieks, pie kura dzīvojām, to ieraugot, teica, ka esam cirka trupa, kad
vienā naktī motoru nomainījām, viņš vairs neteica neko. Vēl bija Oka – burvīgs
auto, ja vācu inženieri varētu to nokopēt, es labprāt vēl vienu nopirktu, Oka ir
maziņa ar 12 collu riepām, zem kurām slēpjas plīstošas kameras, riepas ir
mainītas bieži – naktī, dienā, Krimā, pie Kuldīgas, Paņevežā, Palangā, Ļvovā.
Nekad nepietika ar vienu rezerves riteni, tāpēc riepas nācās iemācīties nomontēt
pašam. Peugeot 305 vedu trīs kubikmetrus putuplastu, krava bija lielāka par
mašīnu, uz priekšu varēja tikt, tikai slēpjoties aizvējā aiz smagajām mašīnām,
tas auto pacieta visu – sajūga trose saplīsa, nomainīju pret to pret metāla
stieni, aizmugurējais bagāžas logs bija no kartona, vēlāk tehniskās apskates
vajadzībām ieliku organisko stiklu. Bija arī Nissan Sunny laiks – balts, tad
divi sarkani un viens zils, piemēram, zilajam motoru nomainīt palīdzēja mamma, un
tagad mums ir, par ko parunāt, es beigās jau biju kļuvis par tādu kā neoficiālo
saniju ekspertu. Tiem patika vecā motoreļļa – once you go black, you never come back, bija tādi periodi, kad
nezināju dīzeļa cenu, vienkārši bākā vienmēr kaut kas bija, kādus 100 litrus
varēja ieslēpt pa stūriem, zem krēsliem, līdz Albānijai varēja tikt ar pilnu
bāku un līdzpaņemto kravu, riteņi pat izliecās no svara. Visam pa vidu
neapturamā mīlestība pret Peugeot 205, arī rakstot iedomājos par savu pelēko
bērnu garāžā, mīļi man viņi, uzliec riteni uz jumta un aizbrauc uz Poliju paskatīties ralliju, sarijies
putekļus, izminies pa pauguriem, brauc mājās, Kauņā uz balkona Soprano gatvē man
vienmēr bija kāda kanna ar melno. Tas balkons jau arī bija vesela pasaule.
Milda saka, ka Viļņā ir ballīte, kaut kādi aktieri un režisori, jauns
dzīvoklis, vajag uztaisīt sālsmaizi, un mēs braucām, un no rīta atkal atpakaļ, negulējuši,
bet tas rīts smaržo atvērtajā logā, un citi tev traucas garām, bet mums vienalga.
Braucu atpakaļ uz Rīgu, pagriežos pa labi un piestāju Zarasai izdzert kafiju un
apēst saldējumu ar skatu uz ezeru, Daugavpilī
vēl pauzīte Rotko centrā, mazs līkums ar velo, un tad jau vairs tikai pāris
simtiņi līdz mājām, dažas stundas nosnausties un tālāk uz Vidzemi.
Foto autors - Uģis Ozoliņš |
Kā suns savā suņu
laikā norāvies no ķēdes, dažas dienas pilsētā man jau pa šauru, aiz Bērzkroga
nogriežu uz grants ceļa, ripo, nedaudz slīd, esmu viens, pilnīgi viens un tagad
varu kādu brīdi pabraukt, paskatīties karti, vēlāk piestāt pie Sliedes uz tēju,
gar Launkalni, varbūt kāds mājās pa šauro Latvijas
mežu uzbērto kori, abās pusēs aizas, kļūdīties nedrīkst, pēc tam pa
Smiltenes puses mīkstajām smiltīm, tie šķembas nav redzējuši, pārlīst pāri A2 ceļam, varbūt Džonis
izkurinājis pirti, līdz ar tumsu tikt līdz Stāmerienai – nedaudz jāuzpildās,
lai nākamajā dienā var pameklēt mazās upes, kurās pavasarī varbūt parādīsies ūdens
un varēs apslapināt kajaku. Alūksne, Gulbene, līdz purvam Austrumu virzienā pa
betona izliktajām plāksnēm, tu duk tu duk,
sitas riteņi kā aizmirstā lidlaukā, tad drusku Latgales baltie grantinieki, tur
pazūd robežas un pieaug ātrums. Caur Skrīveriem mājās, varbūt Rietumu vējš un
varēs uzšaut spārnu, pāris reizes nolaisties no kalna. Ā, bija vēl viens Polo,
to es vecākiem devu braukšanai, bet viņi kaut kā nenoķēra to burvību, vasarā
turēju akvalangu uz jumta un ziemā slēpes, cilvēki uz ielas reizēm pat
atskatījās, mazliet pasmaidīja, un man likās – tas strādā, mazs sīkums, kas
kādu var izraut no rutīnas. Pārdevu, atbrauca jaunais saimnieks, samaksāja
vairāk nekā prasīju un teica, ka tas būs meitai, kad viņai noplīsīs jaunais
Volvo.
Mani ļoti iespaidoja
divi čehoslovāki Hanzelka un Zikmunds, kuri piecdesmitajos gados devās apkārt
Āfrikai, pēc tam uz D-Ameriku, vēlāk arī Āziju ar Tatru. Meklējot mobil.de čehu ceļojumu auto ar vienu
vilciena cienīgu ciklopa aci motora pārsegā, sudraba spuru un žalūzijām
pakaļpuses logā, iekļuvu pie Alfa Spider. Pagāja laiks un reiz kādas paziņas
tēva mājās Slovākijas-Ungārijas pierobežā atradu 74. gada Alfa Romeo Spider,
tas bija pārsegts ar smagnēju līgavas plīvuru, pabāzu galvu un vienkārši
iemīlējos, ne par ko citu tajā laikā nespēju domāt, pēc pāris mēnešiem pārvedu
mājās. Uznāk tādi laiki, kad nodzīvo gadu bez 205., un tad vienā dienā viss,
vairs nevar, ar pēdējo bija tieši tā, man viens jau bija, bet vienmēr kaut kas
pietrūka, lai to pabeigtu, un es sapratu, ka vajag vēl vienu. Atradu gan Nīderlandē,
gan Austrijā, bet neviens ar mani nerunā, meklēju Latvijā, rakstīju cienītājiem
un te negaidīti Jānis no Valles, kā viņu esmu saglabājis kontaktos, atbild, ka es
nāku īstajā brīdī, viņš esot izglābis 205. pežo no iznīcības nagiem, un tas
raugās pēc saimnieka. Atved mājās, izošņā, pieregulē iesmidzināšanas momentu,
pārmetini slieksni un nomainītajā radiatorā ielej svaigu dzeses šķidrumu. Tev
taču nekā priekš viņas nav žēl!
Tagad man jāiet
uz garāžu, jātaisa busiņš, pēc pāris dienām jādodas ceļā, esmu gatavs darīt
visu, lai pastieptu laiku, jau divreiz pārbīdīts izbraukšanas datums. Bet, kā
mēs zinām, prokrastinācijai viss ir pa spēkam.
Tev Vecīt ir Talants!!!
AtbildētDzēstEs atceros kad nopirki balto Sunny. Tev sākumā bij cerība ka "tik dārgs" auto būs mazāk jāremontē, bet izmaksas un darbs bija vēl lielāki kā iepriekšējam lūznim. Un tavs prātojums ka Sunny ir slikta doma, laikam bij jānopērk vēl daži lai nostiprinātu pārliecību :-)
AtbildētDzēst