Prokrastinācija
ar busiņa remontu novedusi pie divu dienu nobīdes, kaut ko nākas atcelt, Viļņa,
nu nekas, gan jau atpakaļ ceļā vēl līdz viņai tiksim. Gandrīz izbraucam naktī,
bet pēc Very Cool People ģitāru iestumšanas jumtā, jā, skarbi, ar spēku mēs tur
viņas iespiedām, paskatos pulkstenī un saprotu, ka ir jau trīs naktī, ir
sasodīti auksti un motors klab, varbūt jāsagaida rīts un jāsaprot, kas īsti
notiek. Dienas gasimā nākas pārlikt degvielas sūknim zobsiksnu par vienu zobu,
paliek labāk, sakrāmējam mantas un nodomāju, ja tiksim līdz Lietuvai, gan jau
viss būs labi un, ja nu kas, leišos vienmēr ir kāds patvērums, draugu garāžas,
draugu mammu zupas un viens valodas zars, nezinu gan vai pēdējais palīdz, bet
likās, ka jāpieraksta.
Pie Paņevēžas
iestājas sagurums, turbīna vairs nesvilpj, fūres sāk draudīgi midžināt un
spiesties cieši klāt, nav patīkama sajūta, kad tāds milzenis mēģina nostumt
tevi no ceļa. Kā tajā filmā „Duelis”, ko nekad nespēju noskatīties līdz galam,
kaut kādas personīgas izjūtas. Uztaisām pauzīti, izrādās, norāvusies viena
caurule gaisa padevei, tas arī viss. Turbo maigā svilpoņa nu atkal ir savā
vietā, tagad tikt līdz pirmajam flaki Polijā un krūzītei raspušķona. Bjelostokas
mežos ielienam nosnausties, no rīta izskrienu ar slēpēm, pāris grādi mīnusā un
sniedziņš tieši laikā, garām paslīd pāris ozolu ieskautas ēkas no poļu
muižnieku laikiem, rejoši suņi no aizmugures uztur tempu, labs veids, kā
atmosties. Varšavā mūsdienu mākslas muzejs, man ir labas atmiņas no reizes, kad
Zuze mani aizveda līdz Varšavai, jo man bija jāballējas un es nevarēju stūrēt,
četros no rīta viņa mani savāca pie Ļeņingradas bāra, es aizmigu kā bērns un
pamodos tikai pie Polijas robežas, kur nācās izraut atlikušās radzes no riepām.
Arī tajā reizē mēs devāmies uz mūsdienu mākslas muzeju, un arī pirms tam es tā biju
darījis, un arī tagad joprojām tā daru. Kādreiz tur bija tāda maza kafejnīca,
kur nāca mākslinieki un dzēra alu, tagad ir restorāns ar tomātu zupu, Dita to
zina, un mēs atkal dodamies tur. Varšava ir pārāk liela un laba, nedrīkst
iesprūst, piestājam Lodzā un aizejam uz planetārija 3D filmu par evolūciju un
Darvinu. Sajūtas kā ar paraplānu, brīžiem iekrampējos krēslā, iedomātā kamera
lidinās kā norāvies drons. Bet vispār mūs izglāba čalis no kasēm, gribējām iet
uz tehnikas muzeju, bet bija sajaukti kaut kādi laiki un viņi jau vērās ciet,
tad viņš kautrīgi ieminējās, ka tepat ir planetārijs, kur pēc brīža būšot
seanss. Lielas jaunas ēkas, kādi četri stāvi pa pusei pazemē, ar kupolu virs
zemes, divas meitenes sēž pie kasēm, ekrānā
parādās brīvās sēdvietas, viņas smaida, tur viss balts, nekas vēl nav
saklikšķināts, labu laiku esam vienīgie, beigās tomēr atnāk viena vietējo
ģimenīte un angļu valodu nākas klausīties austiņās, nevis skaļruņos.
Pie Čehijas sāk
snigt, lēnām kāpjam kalnos, sniega paliek vairāk un vairāk, bail stāties, liekas,
ka vairs neizkustēsimies, vietām nākas pārslēgties uz pirmo, ir pāris kutelīgas
situācijas, bet tiekam līdz slēpošanas trasei, pie kuras notīrīta ceļmala. Apstājāmies
un esam gatavi arī palikt pa nakti, ja putenis aprītu busiņu. Dažas stundas
līdz tumsai, paķeram slēpes un dodamies mežā, sniegs joprojām ir visur, brīžiem
lielas pārslas iekrīt skropstās, pavērtā mutē, aiz kapuces, uz deguna, bārda lēnām
iesalst un cepures bumbulis paliek balts, mežs satumst un nākas griezties atpakaļ.
Līdz busam ir kādi 7 km, tālumā zibeņo vai varbūt tās ir raķetes, nezinu,
bet negaisa klātbūtne ir jūtama. Pieklust, satumst, tomēr nekas tā arī nesākas,
tikai nogurums pārņēmis ķermeni.
Tālāk ceļš ved
cauri Čehijai, Goolge karte mainījusi garastāvokli, visu laika ved mūs pa mazajiem
ceļiem, man patīk, līdz vienā ciemā izmēģinām visus variantus, bet augšā pa
kalnu netiekam, iesaistās vietējie, tīra sniegu un dod padomus, nākas mainīt
virzienu, tomēr galu galā līdz Vācijai tiekam, kur piedzīvojumi vēl tikai sākas.
Nakts, kraftwerk autobhan un drusciņ
tāda vate no braukšanas, viena josla notīrīta, visi bailīgi, tīrītāji plosās,
bet sniegs ir neuzvarams, tas snieg un atkal ir visur, apsaluši spoguļi,
ieputināti logu tīrītāji, atkal tā sajūta, ka stāties nevar, līdz saprotu, ka
nav jau arī kur, visas stāvvietas pilnas un palēnām saprotu, ka mašīnas sāk
krāties ceļmalā, to paliek vairāk un vairāk, līdz beidzot viss apstājas, visas
joslas ir pilns ar fūrēm, lienu gar malu, līdz ieraugu nobrauktuvi, esmu glābts,
prom no tiem trakajiem bāņiem. Interesanti, ka pārējie ceļi nav tik traki, it
kā sniegs rūpīgi izvēlētos krišanas vietu. Pāris mašīnas gan ieslīdējušas nomalēs
pretēji braukšanas virzienam, tomēr kopsummā apstākļi ciešami, atrodu vietu,
kur nosnausties, beidzot.
Foto - Dita Ābola |
Jāturpina ceļš,
arvien biežāk un biežāk pārņēma Orhana Pamuka „Sniega” sajūtas, noslēgtība ne
aiz paša gribas, kaut kāda neizbēgamība, kas lēnām ievelk savos tīklos,
savelkas arvien ciešāk. Balts un nekustīgs, pieskrien kāds šoferis, nakti viņš
nav gulējis, jautā par ceļu, atbildu visu, ko zinu, viņš runā un runā, visu
laiku vāciski, viņā ir daudz emociju, redzu viņa acis, kā dzīvnieks, ievainots,
izbiedēts..
Pastrīdamies ar
Ditu, mums katram ir sava pārliecība, kā braukt un katrs savu taisnību aizstāv
skaļi, bet stūre ir manās rokās. Pāris muzejos jāpiestāj, viens no tiem ir
auksts, pilns ar mašīnām un močiem, mēs spēlējam spēli, katram jāizvēlas viens
braucamais, pārdot nedrīkst, jālieto pašiem, Dita izvēlas pēc krāsas vai
vienkārši bmw, es cenšos atcerēties, ko izvēlējos iepriekšējā muzejā, lai nesāk
uzkrāties līdzīgas lietas. Nākamajā muzejā mums katram nāk klāt pa kuģim un
pāris mašīnām, bet pietrūkst vēl helikopters, es vēl un vēlreiz izstaigāju telpas
un skatos, līdz tiešām atrodu mazu, pelēku, divvietīgu helikopteri, iesietu
augstu pie griestiem, tik ļoti biju spēlē, ka mani pārņēma patiess prieks, tagad
zināju, ka kuģa nosēšanās platforma nebūs tukša.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru